Modely aut z počátku 20. století

modely aut si někdy hrál asi každý kluk, nicméně každá generace zažila zcela odlišné modely. Zatímco dnes si děti hrají povětšinou s plastovými autíčky všech barev, druhů či velikostí vyráběnými v jihovýchodní Asii a stojícími pár korun, kdysi byla situace zcela jiná. Modely byly zpravidla dřevěné či kovové, kvalitnější, detailnější a především vzácnější. A to například z důvodu vyšší ceny či zákazu dovozu zboží ze západu.

Modely aut z počátku století

Není známo, kdy přesně se začaly vyrábět první modely aut, nicméně objevily se již na začátku 20. století v Evropě a krátce na to i v USA. Zprvu byly vyráběny z olova a mosazi, přičemž nebyly dostatečně odolné a tak se přešlo ke keramickým a železným modelům. Ty později nahradily lisované ocelové a cínové modely, které byly populární od dvacátých do čtyřicátých let.

Poválečné období

Po druhé světové válce se začala lišit výroba mezi Evropou, Japonskem a Spojenými státy americkými. Zatímco japonští a evropští výrobci vyráběli detailní modely z lisovaného cínu a zinku, američtí výrobci          taktéž používali metodu lití kovu, nicméně jejich modely byly výrazně hrubší s málo detaily. Často se zde odlívala pouze karosérie, čtyři kola a dvě nápravy, zatímco v Evropě byly modely tvořeny až desítkami jednotlivých částí. Mezitím se však po celém světě rozšířil plast, který v polovině padesátých let začali využívat téměř všichni výrobci, výroba se přesunula do jihovýchodní Asie a drtivou většinu litých výrobků od té doby vyráběli pouze Japonci. Zajímavý rozhovor se sběratelem modelů autíček najdete tady.

Do posledního detailu

Výroba modelů autíček nebyla v té době tak strojová jako dnes, naopak to často byla velmi složitá ruční práce, která nebyla pro každého. Člověk musel mít cit pro detail, protože pracoval s velmi malými součástkami a tak se v tomto oboru vyskytovali i opravdoví odborníci. Modely měly často funkční stěrače, otevírací dveře, točící se nápravy a kola, otevírací kapoty a kufry, točící se volant či stahovací střechy. Ty nejpodrobnější měly dokonce fungující pedály, řadicí páku, ruční brzdu či kliky, těch však bylo opravdu velmi málo. Tyto unikáty, stejně jako mnoho dalších modelů z této doby jsou dnes ceněny na tisíce. Zde najdete rozhovor se stavitelem detailních modelů z Česka.

Především marketing

Zatímco dnes jsou modely určené sběratelům, na hraní, případně je prodávají výrobci aut jako doplňkové zboží, v první polovině dvacátého století je využívali především přední světoví výrobci automobilů ke své propagaci. První s tímto nápadem přišel francouzský Citroën, který reklamní modely vyrobil již v roce 1923. Některé modely byly dokonce ve velkých měřítkách a ze dřeva či hlíny. Nejvíce však modely autíček podpořila společnost General Motors, která od roku 1930 až do roku 1968 sponzorovala soutěž, v níž stovky umělců soutěžily o velkorysé výhry. Vznikl dokonce i dřevěný model kabrioletu, který byl dvakrát větší než skutečné auto a vystoupila na něm i kapela.

Od největších po nejmenší

V počátcích modelů aut neexistovaly žádné standardy týkající se měřítek a tak si každý výrobce vyráběl svůj rozměr. Populární byly v té době velké modely v měřítkách 1:4 či 1:8, protože dokázaly zobrazit veškeré detaily a vlastnosti vozu, nicméně kromě klasických 1:40 až 1:87 se vyskytovaly i miniatury o velikosti 1:120. Naopak velké modely byly vyráběny především propagačně či pro sběratele.