Mezi nabídku každé profesionální realitní kanceláře by dnes měl patřit i takzvaný homestaging, tedy v podstatě takové „načančání“ nemovitosti tak, aby působila co nejlepším dojmem na návštěvníky i na ty, kteří si ji prohlížejí jen na obrázcích. Následkem toho se bude nemovitost hned lépe prodávat. Co by měl takový homestaging vše obnášet, ať již se do něj pustí samotná realitka, nebo zkusíte štěstí vy sami, to vám nastíníme vzápětí.
1. Realitní kancelář nezahradničí ani nerekonstruuje. Vzhled exteriéru ale může vylepšit i bez toho
Pokud prodáváte dům, první dojem si lidé často udělají ještě dříve, než vstoupí dovnitř. Jestliže máte zahrádku, měla by působit opečovávaným dojmem a ne dojmem zaplevelené džungle. Okna by měla být čistě umytá – a několik květináčů s rozkvetlými květinami (pokud je právě jaro či léto) v nich rozhodně nebude na škodu. Chodníček vyčištěný tlakovou myčkou a rohožka přede dveřmi, která není ošoupaná po desítkách tisíc příchodů a odchodů… i takové zdánlivé drobnosti mohou představovat rozdíl mezi zájmem a nezájmem potenciálního kupce a realitka i vy byste na ně neměli zapomenout.
2. Interiér se musí blýskat
Pečlivě vydrhnutá podlaha, čisté stoly, židle, pulty, poličky – zkrátka veškeré povrchy by měly být dokonale blyštivé. Čistota je nejen půl zdraví, ale i půl homestagingu.
3. Snažte se odklidit nadbytek předmětů
Příliš mnoho předmětů a nejrůznějších cetek ve vizuálním poli opticky zmenšuje prostor – a prostor je přitom tím hlavním, co většina klientů hledá. Je ale třeba hlídat, aby se při redukování předmětů nesklouzli k absolutnímu minimalismu. Prostor by měl působit lidsky, ponechání několika vkusně rozmístěných předmětů, nebo třeba vázy s čerstvými květinami, se proto rozhodně doporučuje.
4. Pokud je to možné, prostor by měl být vymalovaný
Není to vždy nutné a vymalování celého interiéru je často až příliš náročné na logistiku. Vyplatí se ale rozhodně. Máloco působí na potenciální kupce tak, jako jsou čerstvě vymalované prostory. Při malování je nejlepší volit bílou barvu nebo světle žluté, teplé odstíny, a vyvarovat se barvám přespříliš křiklavým.
5. Členění větších prostorů
Velké místnosti, jako je třeba obývací pokoj, je možné – a často žádoucí – vizuálně členit strategickým rozmístěním nábytku, případně koberečky, aby se mělo oko čeho zachytit. Myslet je nutno i na barevné kontrasty – v nabílené místnosti plné světlého nábytku může prostor oživit třeba červené prostírání na stole, nebo barevná mísa plná ovoce. Pokud si chcete přečíst více o barevném ladění interiérů, zkuste tento článek.
6. Nenechat stěny zcela prázdné
Ale zaplňovat je rovněž s mírou. Není nutno mít obraz na každé stěně, protože celkový prostor pak působí zmenšeným dojmem. Ale pěkný obraz na strategickém místě – třeba na vrcholu schodiště, kde bude lákat návštěvníky, aby postoupili k prohlídce dalšího patra, to již stojí za uváženou.
Výborným trikem je také strategické umístění zrcadel, která mohou opticky přispět ke zdání velikosti – obzvláště, pokud z místnosti odstraníte příliš velké kusy nábytku.
7. Pozor na zápach domácích mazlíčků
Sami jej nemusíte ani registrovat, ale věřte tomu, že případní návštěvníci jej registrovat budou. Každý koberec je nutno vyčistit, nejlépe párou, a každý chlup vyluxovat. Příští majitelé nemovitosti nemusí sdílet nadšení pro pejsky a kočičky s majiteli minulými. Pár tipů, jak zápach odstranit, najdete zde.
8. A nakonec dobrého fotografa, který veškerou vynaloženou námahu dokáže vizuálně vyjádřit
Bez kvalitní fotografie, která celý proces završí a která pak bude vizitkou celé nemovitosti, se homestaging neobejde. Pokud jste se o celý proces dosud pokoušeli sami a nenechávali jej na realitce, přenechte alespoň fotografii profesionálům. Rozdíl bude vidět, to slibujeme!
Homestaging má svá pravidla, je ale částečně i otázkou individuálního vkusu. Máte nějaké vlastní nápady, které byste chtěli k našemu seznamu přidat? Máte zkušenosti s profesionálním homestagingem? Sem s nimi!